czwartek, 21 lipca 2016

Ból barku – wielka 5, czyli najczęstsze urazy

tenisportal.com
Nie trzeba być sportowcem, żeby mieć problemy z kompleksem barkowym. Wystarczy samodzielny remont lub prace ogrodowe i następnego dnia ciężko ruszyć rękami.  A czasami nawet nie potrafimy skojarzyć przyczyny bólu, osłabienia czy strzykania. Poniżej zamieszczam listę 5 najczęstszych dolegliwości tej okolicy. W następnych artykułach podzielę je na urazy ostre i przeciążeniowe.


Uszkodzenie stożka rotatorów
Wyróżniamy 4 mięśnie odpowiedzialne za rotację, a także ochronę i stabilizację w stawie barkowym. Zazwyczaj dochodzi tylko do przeciążenia, w skrajnych do częściowego lub całkowitego zerwania minimum jednego z nich.

Uszkodzenie obrąbka stawowego
Jest to tkanka chrzęstna stanowiąca przedłużenie panewki stawowej. Charakterystycznym objawem jest niespecyficzny ból, którego nie da się konkretnie wskazać palcem. Do uszkodzenia dochodzi poprzez powtarzane czynności tj rzucanie, łapanie lub podnoszenie dużego ciężaru ponad głową. Inną przyczyną może być upadek na wyprostowaną rękę lub zwichnięcie stawu barkowego.

Zwichnięcie stawu barkowego
Do zwichnięcia dochodzi, kiedy głowa kości ramiennej wypada z panewki. Towarzyszy temu ogromny ból, zniekształcenie obrysów barku, brak ruchomości. Najważniejsze! Nigdy nie próbuj samemu nastawić sobie barku, bo możesz uszkodzić nie tylko powierzchnie stawowe, ale co gorsze nerwy, które przebiegają w pobliżu stawu! Delikatniejszą wersją zwichnięcia jest podwichnięcie, czyli wyskoczenie i natychmiastowe samoistne wskoczenie głowy kości ramiennej na miejsce.

Uszkodzenie stawu barkowo-obojczykowego (ACJ)
Ból zlokalizowany jest z przodu stawu barkowego, może wystąpić obrzęk oraz dodatni objaw klawisza, czyli przesunięcie obojczyka do góry (wystający obojczyk). Do urazu dochodzi na skutek upadku na wyprostowaną rękę lub poprzez bezpośrednie uderzenie.

Zamrożony bark
Jest to przewlekły stan zapalny torebki stawowej, który manifestuje się bólem i ograniczeniem ruchomości. Wyróżniamy 3 etapy: zamrożenie, kiedy ból jest tak duży, że sami ograniczamy ruch; usztywnienie – ból zmalał, ale praktycznie nie możemy ruszyć ręką; rozmrażanie – ograniczenie się wycofuje.

Co dalej:
Pierwszym krokiem będzie zastosowanie metody PRICE. Jeżeli:
- po 24h wciąż nie możesz poruszać ręką;
- po 72h w dalszym ciągu odczuwasz duży ból;
- odczuwasz przeskakiwanie, „luz”, blokowanie w stawie;
- po 2 tygodniach ręka jest wciąż widocznie słabsza lub odczuwasz dyskomfort
to skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Większość uszkodzeń stawu barkowego można wyleczyć domowymi sposobami, jednak jeżeli zaobserwujesz u siebie poniższe objawy, natychmiast udaj się do ortopedy lub fizjo:
- ostry ból stawu barkowego i problemy z poruszaniem ramieniem utrzymujące się dłużej niż 24h
- masywny obrzęk
- słyszysz „klikanie”, przeskakiwanie w trakcie ruchu
- odczuwasz niestabilność barku
- występuje drętwienie, mrowienie, igiełki lub braku czucia w dłoni
- po 72h wciąż ciężko Ci jest wykonywać codzienne czynności.

Mechanizm:

Dlaczego pomimo braku ewidentnej przyczyny doszło do urazu? Otóż staw barkowy ma ogromną ruchomość, przy tak naprawdę małej stabilizacji. Pola przyczepu ścięgien i więzadeł do kości są bardzo małe, przez co niewielkie obciążenie, ale wykonane w błędnym wzorcu może doprowadzić do ich przeciążenia czy zerwania. Dlatego tak istotne jest w tym przypadku zadbanie o poprawną technikę wykonywania ćwiczeń.

2 komentarze:

  1. Przed operacją barku miałem problem z podnoszeniem ręki taki rwący ból, że nawet mi facetowi łzy wycisnął. Doigrałem się jak na szybko drewno chciałem porąbać i trochę w złości z całej siły walnąłem o pieniek, tak mi chrupnęło, że przez 30 min się nie ruszałem zanim powiedziałem żonie, że ma ze mną do szpitala jechać. Nie zrastało mi się też to za dobrze więc musieli mi blachę wstawić. Tylko ,że do tego czasu bym wykitował z tym bólem. Żonka pracuje obok konopnej farmacji w Poznaniu i ogarnęła mi maści konopne taką dużą do masażu z koniem na opakowaniu , czeską maść mentholke i sól konopną z mentholem do kąpieli o coś takiego https://konopiafarmacja.pl/mydla-i-szampony-konopne/420-palacio-sol-do-kapieli-z-mentholem-900g.html Pomogło, nie powiem, że nie bo do operacji wytrzymałem bez bólu. Teraz też sobie smaruje to siniaki po schodziły. Niby mazidło jak mazidło, ale działa na ból mi nic więcej nie potrzeba. Teraz przynajmniej pretekst jest i brachol się za drzewo wziął. A to on mnie wtedy wkurzył. Karma wróciła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Taki ból barku może być bardzo uciążliwy i utrudniać normalne funkcjonowanie. Jeśli się da to trzeba jak najszybciej podjąć prawidłowe leczenie. A co do metod to czytałem o termolezji na https://kregoslup.carolina.pl/metody-leczenia/termolezja/ jako skutecznym zabiegu w walce z bólami kręgosłupa.

    OdpowiedzUsuń